Wat is direct mail?

  • Creatief
  • Concreet
  • Gesegmenteerd
  • Gepersonaliseerd
  • Hogere ROI

Reclamefolders, promokaarten, brieven met unieke aanbiedingen… Je opent ’s avonds je brievenbus en daar liggen ze dan, netjes te wachten om door jou gelezen te worden. Of trakteer je die reclameboodschappen op een rechtstreekse trip naar de papiermand? Niet allemaal! Je ogen scannen de papiermassa en wat je aandacht trekt, lees je ook effectief. Bedrijven die een direct mailing versturen die je persoonlijk aanspreekt, vallen op tussen ‘gewone’ reclame. Maar wat is direct mail dan en wat zijn de voordelen van een direct mailing versturen? Ontdek de belangrijkste direct mail tips in dit voorbeeld.

(Goedkoop) direct mail voorbeeld

We beginnen onze zoektocht naar de betekenis van direct mail en de voordelen van een direct mailing versturen bij de nationale postdienst van Groot-Brittannië. Om de kwaliteit van hun adressen te verbeteren, wilden ze verhuizers bewust maken van de optie om je adreswijziging door te geven en zo je post te laten doorsturen. Hiervoor huurden ze data van een immo-website. Slim bedacht! Mensen die hun huis wilden verkopen of verhuren, gingen immers per definitie verhuizen. Bovendien kon Royal Mail hen nog identificeren op hun huidige adres – na de verhuizing zou dat veel moeilijker of zelfs onmogelijk zijn. En het ontwerp van de mailing was nog slimmer bedacht: de brief werd volledig op de buitenkant van de envelop gedrukt. Op de andere zijde van de envelop stond te lezen ‘als je je post niet laat doorsturen, kan iedereen hem lezen’. Een duidelijke boodschap met duidelijke resultaten want in de eerste maand na de actie bedroeg de respons al 11.1% wat een ROI van 434% opleverde. Zelfs zonder dat iemand de envelop opende! De lage direct mail kosten en hoge respons maken van deze (eigenlijk vrij eenvoudige) case een prachtig direct mail voorbeeld. Creativiteit hoeft niet duur te zijn!

Direct mail kosten

Uiteraard moet je met verschillende direct mail kosten rekening houden. Aan elke keuze die je maakt voor het drukken en versturen van je direct mailing, hangt een ander prijskaartje. Maar wat een direct mailing versturen je opbrengt is uiteindelijk belangrijker, toch? Een goede en relevante mailing geeft een boost aan je merk én aan je ROI (Return On Investment). Bovendien kan je de resultaten perfect meten. Je kan natuurlijk voor een goedkope, ongeadresseerde, kleurloze reclamefolder kiezen. Maar als je wilt dat je klant ook voor jou kiest, spreek je hem aan bij z’n naam en toon je hem een kleurrijke advertentie op maat van zijn wensen. Net alsof ie bij jou in de zaak staat. Personaliseren en segmenteren!

Je klantenbestand

Een direct mailing versturen is dus gericht op het verkrijgen van dat persoonlijk contact met je klant. Door gebruik te maken van het adressenbestand van een immo-website, wist de Britse post dat ze enkel mensen aansprak die verhuisd waren of op het punt stonden te verhuizen. De huur van deze adressen zorgde wel voor een verhoging van de direct mail kosten. Duik daarom eerst even in je eigen klantenbestand. Aan de hand van antwoordkaarten, enquêtes en wedstrijden kan je bestaande klantengegevens verder aanvullen en up to date houden. Een bestaande klant behouden is goedkoper dan een nieuwe klant activeren!

Conclusie: een originele en efficiënte direct mail sturen, hoeft niet duur te zijn. Ontdek zelf nog meer direct mail tips in onze 3 direct mail voorbeelden, overtuig jezelf van de voordelen van direct marketing en vertrouw op All Mail Services voor het 5 x efficiënter versturen van je mailing.