Vijf voordelen van een marketingportaal

Een marketingportaal is een online platform waar je alle drukwerk, gadgets en templates verzamelt die de huisstijl bevatten. Alle verdelers kunnen altijd aan alle bestanden. Waarom is dit essentieel voor jouw bedrijf? Vijf grote voordelen:

Eenheid huisstijl

Je merk is meer dan een naam. Een merk als Nike of Red Bull is zelfs een levensstijl. Het is belangrijk dat je doelgroep zich volledig herkent in jouw stijl. Hoe herkenbaarder, hoe loyaler je klanten. Dit doe je door een duidelijke huisstijl te creëren die je overal in doortrekt. Denk maar aan IKEA of Jupiler, die merken herken je louter aan de foto’s die ze gebruiken.

Met een marketingportaal verzeker je jezelf dat iedereen die iets gebruikt met jouw merk op, het correcte bestand gebruikt. Geen ander lettertype, geen andere tint blauw, exact zoals bedoeld. Essentieel, want je huisstijlgids heeft geld gekost.

Templates besparen tijd

Een diapresentatie maken, een factuur opstellen, zelfs een eenvoudig blad met promoties om in de winkel te hangen kost veel tijd. Als elke winkelier dit zelf doet, krijg je een kakofonie en tijdverspilling. Veel eenvoudiger is dat 1 iemand een template maakt en elke verdeler die afprint.

Geen overbodig drukwerk dankzij het marketingportaal

Ik schrijf nog steeds op papier met het logo van de ASLK dat Fortis werd in ’98. Dat gebeurt als de hoofdzetel voorgedrukt papier rondzendt in overvloed. Met een marketingportaal overkomt dit je niet. De verdeler heeft zelf in handen wanneer en hoeveel exemplaren hij nodig heeft. Efficiënt en voordelig.

Alles op één plaats, bereikbaar voor iedereen

Je verdeler wil een mail sturen naar klanten. Hij mailt daarvoor eerst naar jou, vervolgens naar jouw IT’er en ten slotte belt hij nog een halfuur met jouw marketeer over wat hij hierin moet vermelden. Dit is verleden tijd.

De verdeler opent het marketingportaal, opent de e-mailtemplate, past de tekst aan naar zijn boodschap en mailt zijn klanten. Zonder zorgen, zonder iets te vergeten.

Controle behouden

Je stelt een mooie brief op om de klanten op de hoogte te stellen van een wijziging in prijs. Dan wil je dat de klanten deze brief ook krijgen zoals je hem bedoelt, zonder dat de verdeler er een zinnetje bijvoegt of het logo verandert. Het marketingportaal centraliseert de controle bij jou. Jij ziet meteen wie wat afhaalt en wat hij of zij verandert.