Stuur jij dezelfde brochure naar al je klanten? Zó jaren 2000

Kennis is macht

Waarom zit je portefeuille vol klantenkaarten? Waarom geeft Google je een gratis kalender? Waarom moet je jouw e-mailadres ingeven voor een gratis e-book? Kennis is macht. Hoe meer je weet over je klanten, hoe gerichter je kan communiceren.

Reclame werkt niet

Gerichte en persoonlijke communicatie wel. Een cosmeticabedrijf stuurt al haar klanten een staaltje, maar enkel vrouwen zijn er wat mee. Waarom stuurt een grasmachinebedrijf je brochures als je in een appartement woont? Tandartsen sturen jaarlijks een brief ter herinnering. Lijkt het niet interessant om hetzelfde te doen met jouw klant die net een fiets kocht? Die fiets heeft immers ook een oplapbeurt nodig.

Communicatie begint bij de klant

Bied aan wat je klant nodig heeft op het moment hij het nodig heeft. Met een klantenbestand lukt dat. Je stuurt een andere brochure naar de mannen, je stuurt een verjaardagskaartje naar kinderen afhankelijk van hun leeftijd, op moederdag krijgen moeders een bloem. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Goedkoper en meer respons

Een klantenbestand laat doet dat je segmenteert. Je stuurt slechts naar die klanten die iets aan je product hebben. De andere klanten bied je een ander product aan. Op die manier zullen klanten je niet snel bij spam plaatsen, verdwijnen je brochures niet ongelezen in de papiermand en zijn de klanten tevreden over je service.

De volgende stap is om je database te verrijken en up to date houden. Ben jij er klaar voor?