Met deze 7 tips worden je e-mails geopend en gelezen

Stuur je wel eens een mass mailing uit naar je klanten? Ben je dan al eens nagegaan hoeveel van die mails er tussen de spam terecht komen? Of hoeveel van je mails effectief geopend en gelezen worden? Ga voor betere resultaten met deze 7 tips van All Mail Services.

1. Mobiel (of immobiel?)

Ondanks de opkomst en het succes van sociale media, blijft e-mail noodzakelijk voor een sterke dialoog met je klant. Uit onderzoek blijkt wel dat het checken van die mails op een smartphone of tablet flink toeneemt. Zorg er dus voor dat zowel je mass mailing als je website geschikt zijn voor mobiele ontvangers. Benieuwd hoeveel mobiele bezoekers jouw bedrijf heeft? Ga aan de slag met Google Analytics, verruim je inzicht en optimaliseer!

2. Ontwijk spamfilters

Wil je niet tussen de spamberichten eindigen, GEBRUIK DAN NIET ENKEL HOOFDLETTERS IN HET ONDERWERP OF BERICHT van je mass mailing. Schreeuwerig, niet? Als je mail dan toch niet tussen de spam eindigt, is de kans alsnog klein dat je met zo’n opener, geopend wordt! Ook bij overmatig gebruik van uitroeptekens komt de spamfilter in actie.

3. Let op je woorden

Wil je je klanten een ‘unieke kans’ bieden, hen laten weten dat ze ‘gewonnen hebben’ of  hen gewoon ‘gratis’ iets laten ‘testen’? Leuk, maar zet dan geen van de woorden die we tussen aanhalingstekens plaatsten in je onderwerp. De spamfilter waakt!

4. Trek aandacht met je mass mailing

Hey, jij daar! Ja jij! Benieuwd hoe je iemands aandacht trekt? Het eerste wat de ontvanger van je mass mailing ziet is het onderwerp en de teaser van de e-mail. Zorg dus voor een leuke, uitnodigende  openingszin. En personaliseer! Jij wordt toch ook het liefst bij je naam aangesproken? Of geteased met een aanbieding op maat?

5. A/B-testing

Als het onderwerp zo belangrijk is voor het openingspercentage van je mass mailing, hoe kan je dit dan verbeteren? Een A/B-testing van de onderwerpsregel geeft je hierover meer inzicht. Je stuurt de twee varianten naar een ander deel van je database om na te gaan welke het beste scoort. Belangrijk is wel dat je niet in heel de mail aanpassingen doorvoert. Anders kan je niet meer achterhalen welke aanpassing het verschil maakte.

6. Meer inhoud

Zorg voor een e-mail waar je ontvanger op zit te wachten. Ook de inhoud moet dus relevant zijn en bij voorkeur ‘licht verteerbaar’. Verkoop dus niet je product maar het voordeel ervan voor de persoon die je aanschrijft. Stel ook eens een vraag in je tekst zoals in een echt gesprek. Maar hou het kort en luchtig. En vergeet de call to action niet!

7. Zoek de link

Verwerk voldoende links in je mass mailing. Zorg ervoor dat je een klant niet op z’n honger laat zitten maar hem de kans geeft om meer te ontdekken. Activeer hem dus om door te klikken naar je site, naar die fantastische aanbieding of een leuke blogpagina met relevante content.

Klaar om met deze tips aan de slag te gaan? Lees dan ook onze artikels over cross media management, het uitbreiden van je klantendata en de troeven van data driven marketing.