Marketing data: zo kom je eraan

Posted on
  • Marketing data uitbreiden
  • Huis-aan-huiszendingen
  • Relevante partnerships
  • Database huren
  • Database kopen

We kunnen het niet genoeg zeggen: je klantenbestand is je schatkist! Niet evident als beginnend ondernemer, wanneer je met je zaak een andere weg inslaat, of als je een heel nieuw product lanceert. Dan zit je vaak verlegen om (relevante) marketing data. Hoe bereik je dan je doelgroep? Adressen kopen voor een mailing? Dat is inderdaad een goede optie. Maar wil je niet meteen een adressenbestand aankopen, dan zijn er nog tal van andere mogelijkheden om je klantenbestand aan te dikken. We zetten even je opties op een rijtje.

 Huis-aan-huiszendingen

Al eens gedacht aan een huis-aan-huiszending? Met deze optie van Bpost laat je je mailing bezorgen in een specifieke regio. Ideaal wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe zaak opent en de mensen in de nabije omgeving wil aanschrijven. Via Distripost kan je immers kiezen voor de bedeling van een hele provincie, gemeente, plaats of zelfs een wijk. Pak het slim aan en koppel een wedstrijd aan je huis-aan-huiszending. Zo verplicht je de mensen op een leuke manier om hun persoonlijke gegevens aan je door te geven. De perfecte oplossing dus als je je marketing data wil uitbreiden zonder meteen over te gaan tot adressen kopen voor je mailing.

Relevante partnerships

Ook een partnership is een goede optie voor het uitbreiden van je marketing data. Surf eenmalig mee op het klantenbestand van een relevante partner en lok zo geïnteresseerden naar jouw product. Andere bedrijven, zowel groot als klein, staan best wel open voor een interessante ruil. Vaak vullen producten elkaar aan zonder te concurreren. Denk maar aan een nieuw zonnecentrum dat een ruil aangaat met een reisbureau. Boek je zomervakantie en krijg korting bij het zonnecentrum, kom naar de opening van het zonnecentrum en maak kans op een reis.

Database huren

Bij Bpost kan je terecht voor het huren van een database. Aan de hand van uitgebreide criteria selecteer je heel eenvoudig de gewenste doelgroep uit hun marketing data. Deze SelectPost database bestaat uit meer dan 800 000 huishoudens die recent een enquête invulden betreffende hun gezinssamenstelling, leeftijd, interesses en aanbiedingen die ze graag krijgen. Je bent dus zeker dat je enkel mensen aanschrijft die interesse hebben voor je product, wat resulteert in een hogere respons. Let wel: deze adressen huur je voor eenmalig gebruik, dubbel gebruik of onbeperkt gebruik gedurende maximum 36 maanden. Wil je dus adressen van particulieren kopen om een eigen klantenbestand aan te leggen, is SelectPost geen optie.

Adressen particulieren kopen

Er zijn verschillende andere spelers op de markt die wel marketing data te koop aanbieden. Maar aan adressen kopen voor een mailing hangt natuurlijk een prijskaartje. En hoe ben je zeker van de juiste criteria en de kwaliteit van de aangeboden marketing data? Kies voor een betrouwbare partner met naam. Een van de bekendste spelers op de Belgische markt is Bisnode. In hun kwalitatief hoogstaande database vind je gevarieerde en relevante gegevens van zo’n 4 miljoen gezinnen en meer dan 7 miljoen volwassenen. Wil je bij Bisnode een adressenbestand aankopen dan kan je kiezen uit verschillende formules op maat.

Haal het maximum uit je aangekochte marketing data door in te zetten op crm marketing of data driven marketing, al dan niet binnen een crossmediale campagne.