Drie direct mail voorbeelden met resultaat

  • Segmentatie
  • Personalisatie
  • Creativiteit
  • Crossmedia
  • Aantoonbare resultaten

Direct mailing werkt! Maar wat is een direct mail? Klantenwinning, klantenbinding en een hoge ROI! Dat is direct mail!  Door de beschikbare klantendata optimaal te benutten, ga je een persoonlijke band aan met iedere individuele prospect of klant en blijf je makkelijker top of mind. Je hoeft ons niet op ons woord te geloven. De resultaten van onderstaande direct mail voorbeelden spreken immers voor zich.

De voorbeeld mailingbrief van Volvo

De auto-industrie heeft de laatste jaren zware klappen gekregen. Ook Volvo Brazilië kreeg het zwaar te verduren door verminderde investeringen en sterke  concurrentie. Bij de lancering van de nieuwe  truck VM Line moesten ze dus ‘een nieuwe weg inslaan’. Op basis van geomapping selecteerden ze 2382 bedrijven met een truck die ouder was dan 3 jaar en segmenteerden die vervolgens op activiteit: land- en tuinbouw, bederfelijke producten, stukgoed en bouwmaterialen. Niet de nieuwe truck maar de beroepsactiviteit van de mogelijke klant was dus het uitgangspunt. Dit werd heel sterk visueel naar voor gebracht door de creatieve envelop waarin ze de direct mail verstuurden. De land- en tuinbouwers kregen een envelop in jute, diepvries- en koeltransport ontving een envelop in isolerend materiaal en de bouwmaterialensector een in constructiemetaal. Wat is een direct mail toch een persoonlijke tool! En met resultaat! Deze aanpak leverde maar liefst 54 miljoen dollar omzet met een investering van 25 000 dollar.

Goud voor JCDecaux

JCDecaux is wereldwijd marktleider op gebied van straatreclame zoals billboards en abribussen. Om top of mind te blijven voor digitale oplossingen, alsook om de kans te krijgen hun diensten persoonlijk voor te stellen, stuurde JCDecaux een uiterst gepersonaliseerde direct mailing naar 53 Belgische topmarketeers. De marketeers ontvingen een ingekaderde foto van een van hun billboards die te zien was op Google street view. Daarbij zat een aanmaning voor het betalen van die jarenlange gratis zichtbaarheid op Google street view. Een grapje uiteraard want in de begeleidende brief werd de factuur kwijtgescholden in ruil voor een gesprek over de billboard innovaties van JCDecaux. Een prachtig en toch vrij eenvoudig gecreëerd direct mail voorbeeld. Maar wat is een direct mail als deze waard? Een respons van maar liefst 90% en goud op de DMA ECHO Awards!

Een vat voor iedereen die Maes heet

België staat bekend om friet, chocolade en… bier! Nochtans staat sinds enkele jaren onze biermarkt zwaar onder druk. Daarom bedacht Maes in 2013 een leuke campagne. Alles begon met een direct mailing naar iedere Belg die Maes heet. In deze voorbeeld mailingbrief vond meneer of mevrouw Maes een unieke digitaal geprinte code waarmee hij of zij via een facebookapplicatie kans maakte op een vat Maes. Omdat Maes er niet alleen voor die 17 661 mensen die Maes heten wilde zijn, werd er een tweede fase aan de campagne toegevoegd. Ook iedereen die op facebook z’n naam veranderde naar Maes en vervolgens 40 vrienden verzamelde, kon ook een vat winnen. Deze case beantwoordt niet enkel de vraag ‘wat is een direct mail’ maar ook ‘hoe verwerk ik direct mail in crossmediale campagne’. Een geslaagd prijswinnend voorbeeld dus.

En nu is het jouw beurt! Kies voor je volgende direct mailing ook voor digitaal printen en ontdek zelf de voordelen van direct marketing en cross media management.