De meerwaarde van Marketing Automation software

Marketing Automation software is meer dan het zoveelste buzzwoord van de online marketeer. Het is een handige tool die makkelijk te implementeren is en als doel heeft marketingtechnologie in te zetten voor een efficiënt en gestructureerd verkoopproces. Alvorens een bepaald platform te kiezen voor je Marketing Automation, kan je best je doelstellingen en behoeftes bepalen.

  • Bezoekers tracken
  • Profielen creëren
  • Observeren en activeren
  • Behoeftes interpreteren
  • Segmenteren en personaliseren

Wat is Marketing Automation software?

Zoals de naam al laat vermoeden, is het een automatisering. Maar wat automatiseer je dan exact? Marketing Automation software heeft als doel alle online activiteiten van je bezoekers te tracken om zo een profiel op te maken en een geautomatiseerde dialoog aan te gaan. Je krijgt dus inzicht in het gedrag van alle mensen die je communicatie te zien krijgen en gebruikt die informatie om de bezoeker te overtuigen om klant te worden.

Observeren en activeren

Ook je bestaande klanten worden herkend en gevolgd. Merkt het systeem dat je klant regelmatig een bezoek brengt aan je webpagina met aanbiedingen en promoties? Dan kan je de Marketing Automation software verder inzetten om die klant een promomail of newsletter toe te sturen met op maat geselecteerde koopjes. Reageert de klant op die mail? Wanneer reageert hij? Ook dat online gedrag wordt geobserveerd voor een nog concreter klantenprofiel. Door beter te observeren wordt het makkelijker om je klant te activeren. Onthoud dat de klant meer en meer centraal staat. Eenzelfde bericht naar heel je klantenbestand is niet langer de enige aanpak. En al zeker niet de meest effectieve. De klant ziet jouw product enkel als een meerwaarde wanneer hij de juiste boodschap op het juiste moment van je krijgt. Een boodschap op maat van zijn behoefte.

Een druk op de knop

Zet je de stap naar Marketing Automation? Denk er dan aan dat er meer bij komt kijken dan een druk op de knop. Het is belangrijk dat je blijft meten en analyseren. Soms blijkt uit de resultaten dat een goed idee toch niet zo goed werkte. Dan is het aan jou om de nodige conclusies te trekken en de nodige aanpassingen door te voeren. De job van de marketeer wordt dus niet overbodig met Marketing Automation software maar juist veel effectiever. Segmenteer en personaliseer op basis van demografische gegevens, online gedrag en interesses en zet zo je marketing inspanningen om in betere resultaten. Haal samen met All Mail Services meer uit je online communicatie door je nieuwe klanteninzichten te vertalen naar data driven marketing. En ontdek hoe je deze een-op-een communicatie ook postaal mogelijk maakt dankzij digitaal printen en binnen een crossmediale campagne.