Breid je klantendata uit met deze 4 gratis tips

Met goede klantendata kan je gerichter communiceren. Maar hoe kom je deze gegevens te weten?

Een klantenkaart

De meest gekende manier is een klantenkaart invoeren. In ruil voor een getrouwheidspremie geven klanten graag eenmalig hun adres/e-mailadres/geboortedatum op. Telkens de klant de kaart gebruikt, registreert het systeem wat hij koopt en wanneer.
Supermarkten gebruiken dit om brochures op maat te maken. Als je een brochure doorbladert, zie je vooral dingen die je eventueel zou kopen. De kans dat je reclame voor hondenvoeding krijgt wanneer je geen hond hebt, is klein. Ze weten immers dat je nog nooit hondenvoeding kocht in hun winkel.

Een nieuwsbrief

Voor een nieuwsbrief heb je een klant zijn e-mailadres nodig. Veel klanten zijn geïnteresseerd in nieuwe aanbiedingen of inspiratievolle tips. Dat is, als die nieuwsbrief op maat van je klant is en niet als spam ervaren wordt. Dus kan je hiervoor zeker ook enkele interesses vragen aan je klant.
Een kledingwinkel kan vragen of de klant enkel in mannenkledij, vrouwenkledij of kinderkledij is geïnteresseerd. Dan weet je meteen ook min of meer de burgerlijke staat van de klant.

Een wedstrijd

Wanneer je een wedstrijd organiseert, heb je gegevens nodig van de klant. Zonder deze gegevens kan hij immers niet winnen. Je moet de winnaar kunnen contacteren en de prijs opsturen.
“Stuur ons een mailtje met een foto van jouw favoriete paar schoenen en win dit prachtige paar.” Uiteraard krijgt elke deelnemer een mailtje met de vraag of ze op je nieuwsbrief willen abonneren. Met zo’n wedstrijd heb je niet alleen een hele hoop e-mailadressen bij, maar je ziet eveneens welke schoenen je publiek leuk vindt.

Verjaardagsspecial

Herinneren jullie zich de speelgoedwinkel met de grote knop ‘duw hier als je jarig bent’? Ook in veel bars krijg je een gratis drankje als je je identiteitskaart bovenhaalt. Door iets speciaals te doen voor de verjaardag van klanten, krijg je hun geboortedatum en dus hun leeftijd.
Een speelgoedwinkel organiseert een tekenwedstrijd en vraagt daarbij de geboortedatum en het adres. Zo kan de jury oordelen en de prijs op het juiste adres afleveren. Als de deelnemers jarig zijn, krijgen ze een gadget in de bus, aangepast aan hun leeftijd. Fijn toch?

Klantendata: niets voor niets

Uit de voorbeelden blijkt dat je niets zomaar krijgt. Jij geeft promoties, inspiratie en een goede klantenrelatie, je klanten geven data in ruil. Een goede investering als je verstandig met de gegevens aan de slag gaat.