Wat is Big Data?

Big data marketing speelt een steeds grotere rol in het marketinglandschap. maar wat is big data? De digitalisering van onze maatschappij en de komst van sociale media zorgen voor een immense groei aan data. Niet enkel de hoeveelheid data is toegenomen, ook de verscheidenheid ervan. En zelfs kleinere spelers hebben baat bij big data marketing. Hoog tijd dus om te ontdekken hoe je aan al die verschillende informatie geraakt en daarna handig inzet. We beginnen onze ontdekkingstocht in je eigen huiskamer.

  • De rol van tv en social media
  • De klantenkaart als datadrager
  • Online en offline klantengedrag
  • Onderlinge verbanden vinden
  • Communicatie op maat

Je tv kijkt ook naar jou

Je kan er niet naast kijken als je de tv aanzet: talentenshows. De ene zingt, de andere danst en de kijker vormt een mening. Nu de gele briefkaart voor velen slechts een vage jeugdherinnering is, is communicatie met en over de kijkbuis veel makkelijker en sneller geworden. Je kijkt naar het programma, stuurt een sms om jouw favoriete deelnemer te steunen en ondertussen stuur je ook nog een tweet met de gecommuniceerde hashtag. Maar wist je dat je zo net een schat aan data hebt opgebracht? Bij big data marketing gaat het erom al die gegevens te verzamelen en onderliggende verbanden te zoeken. En dat geldt niet enkel voor tv-zenders of grote bedrijven.

Big data: denk groot, begin klein

Zet je je eerste stappen in big data marketing? Neem dan kleine stapjes en begin met de makkelijkste datadrager: de klantenkaart. We kennen allemaal de Pluskaart die Delhaize aanbiedt. Met deze getrouwheidskaart kan je bij verschillende Plus-partners punten sparen om in te ruilen voor tal van voordelen en kortingen. Zelfs voor openbaar vervoer en uitstapjes. Delhaize kan op die manier zowel het aankoopgedrag als de interesses van de klant in kaart brengen en die vergaarde informatie omzetten naar relevantie aanbiedingen. Op de website van Delhaize kan je bijvoorbeeld recepten opzoeken, de ingrediƫnten in je winkelmandje stoppen en alles laten klaar zetten. Handig voor jou als klant, nog handiger voor de winkel want er kunnen linken gelegd worden tussen je online en offline koopgedrag, je interesses, gezinssamenstelling en vrijetijdsbesteding.

Hou je doel voor ogen

Big data marketing gaat dus verder dan wat er op het kassaticket staat. Neem nu de buienradar op je gsm. Daarmee kunnen er meer demografische gegevens achterhaald worden. Is er een vast tijdstip waarop je deze controleert? Dan kan er weer een verband zijn met een bepaalde hobby of vrijetijdsbesteding waarop aanbieders kunnen inspelen. Big data verzamelen en verbanden zoeken is interessant maar het is natuurlijk geen doel op zich. Wat is big data marketing als je niet weet wat je er mee kan? Hou dus altijd je eigen doel voor ogen. Wat wil jij bereiken? Wat verwacht je van je klant? Zoek dus altijd de balans tussen wat jij te bieden hebt en wat je klanten willen krijgen. Nu je weet wat big data is, kan je zelf aan de slag met datadriven marketing, vertaald in een direct mailing of als onderdeel van een crossmediale campagne.